Eleonora van Nieuwenhuizen vertelt het verhaal achter MIM-PI. Het meisjesmerk bestaat 10 jaar en dat moet gevierd worden.
“Voor mijn twee jonge kinderen kon ik destijds geen leuk, apart en betaalbaar kinderkledingmerk vinden. Zelf was ik eigenaresse van drie dameskledingwinkels in Zaandam, Purmerend en Alkmaar. Voor de collecties, maar ook mijn grootste hobby, reisde ik naar India om kleding met borduursels te laten maken. Ik liet vesten breien in Portugal, kocht zijde kleding in China en verbleef maanden op Bali om daar mijn collecties te maken.
Op zoek naar aparte en betaalbare merkjes
Toen de huurder boven de winkel in Zaandam vertrok, had ik inmiddels mijn twee kinderen. Dit bracht mij op het idee met de winkel “KINDEREN OP ZOLDER” te starten. Voor deze winkel ging ik op zoek naar aparte en betaalbare merkjes. Dit was nauwelijks te vinden. Zo besloot ik mijn eigen kindercollectie te ontwerpen. Een merk dat lief, hip en betaalbaar is. MIM-PI wordt geboren!
MIM-PI Import
Mijn contacten en fabrieken in het buitenland had ik al. Aan het eiland Bali heb ik mijn hart verloren, hier verbleef ik twee maanden per jaar. ‘Mimpi’ is Indonesisch voor dromen. Mijn bedrijf heette MIM-PI Import, maar deze naam was te jong om voor mijn damescollecties te gebruiken. Zo koos ik er voor deze naam alleen voor de kindercollecties te gebruiken.
Met mijn eerste collectie ging ik vier winkels langs. Maar één winkel kocht mijn collectie in, de andere drie vonden het helemaal niets. Dit bracht mij van slag. Mijn hele ziel en zaligheid had ik in de eerste collectie MIM-PI gestopt! Toen heb ik mijn broertje op pad gestuurd en hij vond nog zeven winkels die graag met MIM-PI wilden starten.
Ruben Worms op de stoep
Op een dag stond Ruben Worms op de stoep van het Deense merk Fransa. MIM-PI trok in bij het agentuur van Ruben en kreeg een kleine showroom in het World Fashion Center te Amsterdam. Ruben vond nog 40 winkels erbij en het eerste seizoen werd mijn kinderkledingmerk aan 48 winkels geleverd.
Na 13 jaar goedlopende winkels te hebben gedraaid, waarvan ik de laatste 2 jaar breakeven draaide, besloot ik om de winkels te sluiten. Ik had een mooi huis, een mooie auto en na een half jaar opheffingsuitverkoop hadden we eindelijk weer wat geld op de bank. Nu ga ik het rustiger aan doen dacht ik, niet meer “racen al een kip zonder kop om mijn kinderen om 15.15 uur van school te halen”. Jarenlang had ik keihard gewerkt.
MIM-PI ging ineens hard
Een vriend van mij, die ik tijdens mijn reizen door China heb ontmoet en hoteleigenaar is, adviseerde mij te adverteren op Google. In eerste instantie dacht ik dat dit alleen voor grote bedrijven was. Maar met het pay-per- click systeem ging het voor MIM-PI ineens hard! Van 115 winkels naar 225 winkels. New York, Tokio, IJsland, Engeland, overal wilden ze MIM-PI verkopen. Het seizoen daarop waren er 425 winkels, het volgende seizoen 485 winkels en nu zijn we alweer tien jaar verder. Mijn kids zijn inmiddels pubers die alles stom vinden en Mama werkt nog steeds heel hard.
MIM-PI knoopje
Ik weet waar ik het voor gedaan heb. We hebben er veel voor terug gekregen. Afgelopen week kregen we een mail uit California U.S.A. met het verzoek een knoopje op te sturen. Er is een meisje in Amerika California, die in MIM-PI kleertjes rondloopt, en dit meisje wil graag het speciale MIM-PI knoopje terug op haar outfit. Met liefde stuur ik het knoopje toe en een pret pakket daarbij. Dat is toch geweldig, daar doe ik het al tien jaar voor!”