Wanneer je kind naar school gaat, dan dien je allerlei formulieren in te vullen. Formulieren over je kind. Praktische zaken zoals, mag hij of zij op de foto? Mag hij of zij mee met een schooluitje? Mag hij of zij gescreend worden door een logopedist? Maar ook belangrijke informatie over zijn voorgeschiedenis. Hoe ontwikkelt je kleintje zich? Motorisch, maar ook cognitief. Allemaal logische formuliertjes die belangrijk zijn voor het welbevinden van je kleintje.
Maar dan komt er een formuliertje met vragen over de ouders voorbij, met onder andere wat de hoogst genoten opleiding is geweest van vader en moeder. Ik heb het destijds braaf ingevuld maar ondertussen dacht ik wel bij mijzelf, ‘hoezo?’
Meer kans voor leerling met laagopgeleide ouders
Zo duidt de titel van een artikel dat ik toevallig voorbij zie komen, maar niet voorbij kan laten gaan. Het kabinet trekt de komende drie jaar 87 miljoen euro uit om de onderwijskansen voor leerlingen met laagopgeleide ouders te verbeteren. De bedoeling is nu, dat met het extra geld dat vrijkomt, kinderen met laagopgeleide ouders onder meer extra begeleiding krijgen voordat ze naar een nieuwe school gaan.
Maar zijn wij niet het land van gelijke kansen?
En ik denk meteen weer terug aan dat formuliertje dat ik destijds braaf heb ingevuld. Maar hoezo moeten de leerkrachten weten hoe hoog de ouders van hun leerlingen zijn opgeleid. Is dat echt belangrijk? Is het niet veel belangrijker dat de leerkracht weet hoe de thuissituatie nu is, wie de vriendjes en vriendinnetjes van het kind zijn, hoe het kind zich voelt? Oftewel, is het niet veel belangrijker om het kind te kennen, in plaats van te weten wat de vooropleidingen van de ouders van het kind zijn?
Volgens mij heeft het kind veel meer onderwijskansen als we naar het kind kijken in plaats van naar de opleidingen van de ouders. Want in ons geval wordt het een nogal ingewikkelde situatie met een hoog- én een laagopgeleide ouder.
Bij ons werd het bij het huisbezoek van het CB vlak na de geboorte al gevraagd. Dit ivm de vve indicatie.
Wij hebben beide MBO niveau gedaan en daardoor komt ze dus in aanmerking voor de indicatie. Niet eens echt laag opgeleid dus.
Toch ben ik wel blij met de indicatie, hierdoor kan ze vanaf dat ze 2,5 is naar de voorschool (peutertuin). Anders had dat financieel vrij lastig geweest, omdat ik niet werk.
Tja, wij hebben het indertijd niet ingevuld. Mijn vrouw academisch en ik Lager technische school… maar op (veel) latere leeftijd toch nog even geschakeld naar universiteit… Ik wil niet dat mijn kinderen anders behandeld of bekeken worden omdat wij anders opgeleid zijn dan iemand achter de kassa. Laat mijn kinderen maar gewoon hun best doen en lukt het niet zo goed? Ach, je bent nooit te oud om verder te leren.
Je kind wordt op school niet anders bekijken of behandeld. Het heeft met overheidsgelden te maken. Een Lager opleiding niveau of anders talige ouders, gescheiden ouders.
Al deze factoren ‘wegen’ mee. Hoe zwaarder de leerling ’telt’ hoe meer geld een school krijgt.
Wat dus resulteert in meer uren of leermiddelen op school.
Moet zeggen dat ook op de weging weer geknibbeld wordt.