Continurooster op de basisschool, een zegen of een vloek?

Continurooster

Het continurooster op basisscholen is een onderwerp dat vaak voor een discussie zorgt. Terwijl sommigen beweren dat het een zegen is vanwege de voordelen die het biedt, stellen anderen dat het een vloek is vanwege de beperkingen die het met zich meebrengt. Een van de meest bekritiseerde aspecten van een continurooster is de beperkte tijd die kinderen hebben om hun lunch te nuttigen.

Continurooster dilemma

Het is een dilemma. Eén van de belangrijkste bezwaren tegen een continurooster is namelijk dat kinderen binnen een kort tijdsbestek, meestal vijftien minuten, hun lunch moeten nuttigen. Dit kan voor veel kinderen lastig zijn, vooral als ze moeite hebben met eten onder tijdsdruk. Sommige critici betogen dat dit ten koste gaat van het welzijn van de kinderen en dat het belangrijk is dat kinderen voldoende tijd hebben om te ontspannen en te genieten van hun lunchpauze.

Gevolgen voor kinderen wanneer ze een lunch binnen vijftien minuten moeten nuttigen

  • Een te korte lunchtijd kan ervoor zorgen dat kinderen zich haasten om hun lunch op te eten. Dit kan leiden tot gehaast eten, onvoldoende kauwen en minder bewust zijn van voedselinname. Ook heeft het invloed op het maken van gezonde voedingskeuzes, aangezien ze zo snel mogelijk en gemakkelijk voedsel naar binnen moeten werken, kiezen ouders eerder voor bijvoorbeeld een wit bolletje in de broodtrommel.
  • Een gehaaste maaltijd is ook niet best voor de spijsvertering. Onvoldoende kauwen en snel eten kunnen namelijk problemen veroorzaken, denk aan een opgeblazen gevoel en maagklachten.
  • Sommige kinderen kunnen gestrest raken door de tijdsdruk die gepaard gaat met het snel moeten eten. Verhoogde angstgevoelens en een gevoel van ongemak tijdens de lunchpauze zijn de gevolgen hiervan. Kinderen hebben tijd nodig om te ontspannen, te socializen en te genieten van hun lunch.
  • En dan nog het feit dat een korte lunchpauze de sociale interactie tussen kinderen beïnvloed. Kinderen krijgen niet de kans om in een kort tijdsbestek een gesprek te voeren, te spelen of vriendschappen te ontwikkelen. Sociale interactie tijdens de lunch is belangrijk voor de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen, en een zo’n korte lunchtijd kan dit aspect belemmeren.

Gezeik, er zijn ook voordelen!

Nu denkt een deel van de ouders met kinderen die een continurooster hebben, jeetje wat een gezeik! Want ondanks de nadelen van zo’n korte lunchpauze, heeft een continurooster natuurlijk ook voordelen voor zowel kinderen als leraren. En niet te vergeten de ouders! Laten we daar eens mee beginnen. Want een continurooster heeft toch echt voordelen voor werkende ouders. Ouders hoeven niet halverwege de dag hun werk te onderbreken om hun kinderen op te halen voor de lunch of ze hoeven hun kinderen niet te laten ‘overblijven’. Zo wordt onder schooltijd werken een stuk gemakkelijker én productiever.

Maar het belangrijkste voordeel van een continurooster is de langere aaneengesloten leertijd. De middagpauze komt te vervallen en de schooldag wordt productiever. Een continurooster zorgt ervoor dat kinderen een gestructureerd dagritme hebben en een consistent leerklimaat ervaren. Door de langere aaneengesloten leertijd kunnen leraren het lesprogramma beter structureren en dieper ingaan op lesstof. En, daar komt het, voor een verbeterde concentratie en betere leerprestaties bij de kinderen zorgen.

Dus, nu is de vraag, draait het dan alleen maar weer om goede leerresultaten in deze prestatiemaatschappij?!


Continurooster

Uitgelichte afbeelding: Shutterstock

Previous ArticleNext Article