Als ouder heb je de verantwoordelijkheid om je kinderen op te voeden. Om ze normen en waarden bij te brengen. En om ze te laten opgroeien tot zelfstandige volwassen mensen. Hoe doe je dat? Daar zijn de meningen over verdeeld. De één gelooft in positief opvoeden of zelfs opvoeden zonder straffen en belonen. De ander rommelt maar wat aan en zit zo nu en dan wanhopig met zijn handen in het haar. Maar geloof me, ook degene die zijn opvoedmaniertjes helemaal heeft uitgedacht, zit ook weleens met zijn handen in het haar. Elke manier van opvoeden en disciplineren heeft namelijk zijn keerzijde.
Een time-out
Met een time-out verwijder je het kind van de situatie. Je zet je kind op de trap of in de hoek. Meestal doe je dit als ouder, omdat het kind iets stouts heeft gedaan of omdat het kind ‘even moet afkoelen’ van een driftbui. Echter is een time-out volgens professor Daniel J. Siegel slecht voor kinderen. Tijdens een time-out wordt een kind gedwongen om alleen te zijn. Voor veel kinderen staat deze les gelijk aan afwijzing.
Wat deze professor alleen even vergeet, is dat een time-out ook vaak even nodig is voor de ouder. Om tot 10 te kunnen tellen of om zelf even ‘af te kunnen koelen’. Wanneer een ouder deze time-out niet krijgt, ontstaat er ontploffingsgevaar en dat heeft pas een keerzijde.
Afnemen van schermtijd
Om je kind te disciplineren wordt er vaak gestraft met het afnemen van schermtijd. Het probleem is dat wanneer deze manier werkt, je kind waarschijnlijk veel te veel schermtijd kreeg. Wanneer je kind toch al niet veel achter het scherm te vinden was, zal hij of zij het ook niet erg missen. Je hebt dus een ander probleempje op te lossen; je kind laten minderen in schermtijd. Met de keerzijde dat je kind zich gaat vervelen en nog meer gedisciplineerd moet worden.
De corrigerende tik
Volgens sommige ouders is de corrigerende, ook wel pedagogische tik genoemd, een prima manier van opvoeden. Volgens anderen is het kindermishandeling. Voor een ouder die zelf is opgevoed met een corrigerende tik, is het lastig om deze manier uit het systeem te krijgen. Ook omdat ze zelf vinden dat ze er niet slechter van geworden zijn. Toch is er een keerzijde, je kind kan last hebben van verlies van eigenwaarde, angstig worden en/of last krijgen van depressiviteit. Daarbij is het ook verboden in Nederland om je kind een corrigerende tik uit te delen.
De wet in Nederland luidt: ‘In de verzorging van het kind passen ouders geen geestelijk of lichamelijk geweld of enig andere vernederende behandeling toe’.
Extra schoolwerk geven als straf
Je kind straffen door hem of haar iet bij te leren, als in extra schoolwerk… Het klinkt best positief, want het kind leert daar alleen maar van toch? Toch heeft het als keerzijde dat straffen met extra schoolwerk, het schoolwerk als straf wordt gezien. Al het andere huiswerk en werk op school wordt daarmee ineens een stuk minder leuk.
Positief opvoeden
Wat is positief opvoeden eigenlijk? Door positief op te voeden biedt je een positieve, veilige plek voor je kind om in op te groeien. Dat willen in onze fantasiewereld allemaal wel toch? Hoe mooi zou het zijn om als ouder altijd positief in het leven te kunnen staan. Om altijd positief te kunnen reageren op je kind. Om altijd met positieve oplossingen te kunnen komen. Nu vind ik mezelf altijd vrij positief ingesteld, maar waarom wil dat positief opvoeden dan toch niet helemaal lukken?
Keerzijde is, is dat een ouder ook maar een mens is. Een mens met gevoelens. Een mens dat het weleens helemaal zat is. Een mens die zo nu en dan een time-out nodig heeft. Een time-out van het opvoeden, een time-out om jezelf even af te vragen. Dat opvoeden… Hoe doe je dat eigenlijk?
Afbeelding: Suzanne Tucker/Shutterstock